Besparen door uitbesteden
Beoordeel of het in eigen beheer verzorgen van uw administratie wel leidt tot lagere administratiekosten. In sommige gevallen bent u per jaar goedkoper uit indien u naast de eindejaarswerkzaamheden tevens de administratie uitbesteed. Vraag ons om een offerte.
Financier uw eigen woning vanuit de BV
Financier uw (verbouwing van de) eigen woning vanuit de BV. Indien u uw BV de verbouwing of aanschaf van de eigen woning laat financieren kan u dat een behoorlijk fiscaal voordeel opleveren. Het tarief waartegen in de BV de ontvangen rente wordt belast is namelijk aanzienlijk lager dan het tarief in de Inkomstenbelasting waartegen u de rente mag aftrekken.
Beding borgstellingsprovisie
Indien u in privé borg staat voor een financiering aan uw BV, dient u hiervoor een vergoeding van de BV te bedingen. Doet u dit niet dan loopt u het risico op een correctie door de inspecteur met alle gevolgen van dien.
Los lage hypotheekschuld op uw woning af
Door een lage hypotheekschuld af te lossen kunt u besparen op de belastingheffing over het eigenwoningforfait.
Kies voor online boekhouden
Via online boekhouden kan uw accountant/boekhouder u op afstand begeleiden bij het inboeken van uw administratie.
Zorg voor een opgeruimd buro
Een opgeruimd buro nodigt uit tot (gestructureerd) werken, een rommelig buro demotiveert.
Dien uw administratie digitaal in
U kunt bij ons de gescande fakturen en gedownloade bankmutaties aanleveren ipv. de fysieke boekhouding. Dit scheelt u twee bezoeken per administratie- cq. aangiftetijdvak aan ons kantoor. Tevens hebben wij en uzelf een digitale kopie van de administratie. Deze kunnen wij indien gewenst in uw Persoonlijk Digitaal Cliëntendossier plaatsen binnen ons klantenportaal. U heeft dan overal en altijd inzage in uw administratie (mits u beschikt over een internetverbinding).
Verzeker auto ex BTW!
Staat u als BTW-plichtige ondernemer op het punt een nieuwe auto van de zaak aan te schaffen? Geef dan voor de verzekering de waarde van de auto exclusief BTW aan. De verzekeringsmaatschappij zal bij schade ook slechts de kosten exclusief BTW vergoeden. Dat scheelt in de verzekeringspremie!
KOR bij BV in oprichting
Rechtspersonen (bv's, nv's) zijn van de KOR uitgesloten. Maar een BV in oprichting kan wel van de KOR gebruik maken. Tot aan de oprichting van de BV wordt de BV io namelijk als eenmanszaak (bij één oprichter) of als VOF (bij meerdere oprichters) aangemerkt.
Betaal benzine met plastic
Om de btw op benzine voor zakelijke kilometers als vooraftrek in mindering te kunnen brengen, moet de afnemer traceerbaar zijn. Dat bent u (of uw werknemer) als de benzine wordt betaald met pinpas of creditcard. Een contante betaling is namelijk niet na te gaan. De pomphouder moet een factuur uitbrengen die aan allerlei vereisten voldoet. Uw naam en adres mogen daarop ontbreken als u bent op te sporen.
Laat u informeren
Wilt u meer weten over het starten van een onderneming, subsidies, het aannemen van personeel of de auto van de zaak? Dan kunt u terecht op www.antwoordvoorbedrijven.nl. Dit ondernemersloket is door het ministerie van Economische Zaken ontwikkeld om de dienstverlening van de overheid aan ondernemers te verbeteren. Op deze site kunt u ook klachten kwijt over de regeldruk via het Meldpunt regelgeving.
Handel zakelijk (fiscale eenheid)
Heeft u een holding met werk-bv('s) in een fiscale eenheid? Zorg er dan voor dat de onderlinge transacties steeds zakelijk zijn. Reken de 'correcte' prijzen op onderlinge transacties, breng rente in rekening op interne leningen. Doet u dat niet, dan kunt u een formidabele fiscale strop oplopen bij verkoop van aandelen in een dochter-bv. De inspecteur constateert dan (6 jaar terugkijkend) zogenoemde besmette transacties en zal afrekening eisen over alle stille reserves in de dochter-bv.
Algemene voorwaarden op website
Hebt u algemene voorwaarden op uw website staan? En verwijst u in uw correspondentie naar die website? Dat mag. De kantonrechter in Haarlem vindt het gebruik van internet in deze tijd zodanig ingeburgerd dat het verwijzen naar een webadres waar de algemene voorwaarden staan, voldoende is.
Overleg met adviseur
Reserveer in uw agenda een paar uur tijd voor overleg met uw belastingadviseur. Vaak komen bij zo'n tussentijds overleg ideeën tevoorschijn voor belastingverlagende maatregelen die nog dit jaar genomen moeten of kunnen worden.
Overleg over een nieuwe (lease)auto
Bespreek de aanschaf of lease van een auto van de zaak eens met uw accountant of belastingadviseur. BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling variëren namelijk sterker dan ooit, wat enorm kan schelen op uw aangifte. Bovendien bestaat voor sommige auto's recht op een extra aftrekpost in de inkomsten- en vennootschapsbelasting, de zogenaamde 'milieu-investeringsaftrek'. Dat scheelt nog meer.
Meld adres bij de GBA
Bent u verhuisd of gaat u binnenkort verhuizen? Zorg dan dat u binnen vijf dagen de adreswijziging meldt bij de GBA. Stuurt de Belastingdienst dan toch stukken naar uw oude adres, dan kan zij zich niet verschuilen achter het onbekende nieuwe adres.
Ontloop aansprakelijkheid
Hebt u ontslag genomen als directeur van een bv? Geef dan schriftelijk door dat u uitgeschreven wilt worden uit het Handelsregister. Ben u niet uitgeschreven en wordt u aansprakelijk gesteld voor de belastingschulden van de bv? Dan kunt u met schriftelijk bewijs aantonen dat u uw inschrijving ongedaan wilde maken.
Kies voor online boekhouden
Door gebruik te maken van online boekhouden kan uw accountant u op afstand begeleiden bij het inboeken van uw administratie.
Maak een balansdossier aan
Inventariseer uw voorraad en draai de voorraadlijst, debiteuren-, crediteurenlijsten uit en archiveer deze in het balansdossier.
Suppletie-aangifte BTW vóór 31/03 indienen
Dien uw BTW-suppletie in binnen drie maanden na afloop van het boekjaar. U betaalt dan geen heffingsrente.
Vraag tijdig voorlopige aanslag aan
Door tijdig een voorlopige aanslag aan te vragen voorkomt u verrassingen in de vorm van een hoge aanslag achteraf.
Pas het kasstelsel toe
Indien uw afnemers grotendeels uit particulieren bestaan mag u het kasstelsel toepassen. Dit scheelt tijd en u draagt, indien van toepassing, uw BTW later af.
Dien uw administratie digitaal in
U kunt bij ons de gescande fakturen en gedownloade bankmutaties aanleveren ipv. de fysieke boekhouding.
Bereid uw administratie goed voor
Vraag uw accountant/boekhouder hoe hij uw administratie het liefst ontvangt. Dit scheelt enorm in de administratiekosten.
Lever uw belastinginfo direct in
Ontvangt u stukken tbv. uw aangifte? Lever deze dan alvast in bij uw accountant. U hoeft hier later dan niet meer naar te zoeken.
Stuur E-fakturen
Dmv. het versturen van E-fakturen bespaart u kosten en u gaat met uw tijd mee.
Administratie uitbesteden kan lonen
Beoordeel of het in eigen beheer verzorgen van uw administratie wel leidt tot lagere administratiekosten. Vraag ons om een offerte.
Zorg voor heldere fakturen
Aangetoond is dat heldere fakturen eerder worden voldaan.
Herinner uw debiteuren met regelmaat
Als uw debiteuren niets van u horen bij overschrijding van de betalingstermijn, gaan zij ervan uit dat u niet op betaling zit te wachten. U belandt dan onderop de stapel.